Rak prącia

Jest nowotworem występującym rzadko, w krajach zachodnich zachorowalność wynosi ok. 1% . Jego występowanie jest charakterystyczne dla pacjentów w 6. i 7. dekadzie życia. Nowotwór ten rozwija się z nabłonka prącia i wywodzi się z żołędzi lub napletka. Typem histopatologicznym najczęściej spotykanym jest rak płaskonabłonkowy. Jako czynniki sprzyjające rozwojowi tego nowotworu wymienia się:

– brak higieny,
– stulejka,
– nawrotowe zapalenia żołędzi,
– stany przedrakowe,
– zakażenie wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV).

Rak prącia w swoim początkowym stadium zlokalizowany jest w zazwyczaj na żołędzi lub napletku prącia. Pierwotne zmiany nowotworowe na trzonie prącia spotykane są wyjątkowo rzadko. W początkowym okresie rak prącia może być płaską lub wrzodziejącą, czerwoną lub szarobiałą plamą na żołędzi lub napletku. Wraz z rozwojem choroby nowotwór zaczyna naciekać pozostałe tkanki prącia. Rak prącia daje przerzuty drogą chłonną do węzłów pachwinowych.

Rozpoznanie jest zawsze poprzedzone biopsją podejrzanej zmiany  i badaniem histopatologicznym.

Leczenie raka prącia polega na usunięciu nowotworu oraz ewentualnym usunięciu lokalnych węzłów chłonnych. Rozległość zabiegu uzależniona jest od stopnia zaawansowania choroby oraz typu histopatologicznego. W przypadku ograniczonych zmian napletka, możliwe jest usunięcie zmiany poprzez wykonanie obrzezania. Guzy naciekające wymagają leczenia chirurgicznego, polegającego na wykonaniu amputacji częściowej lub całkowitej.